14-07-2025 12:00

Vervolgtraject Veerkracht in 4V

In schooljaar 2023/2024 draaide het onderzoeksproject 'Veerkracht in 4V' op RSG Slingerbos in Harderwijk. Vanuit een subsidie van ZonMw was er dit schooljaar mogelijkheid om hier een vervolg aan te geven:

  • nagaan hoe het gaat met borging en opschaling van Veerkracht in 4V op school;
  • leerling participatie traject om op te halen wat leerlingen zelf willen als het gaat om verbeteren van veerkracht op school.

Traject Borging en opschaling Veerkracht in 4V
Binnen dit traject is middels interviews opgehaald hoe het project Veerkracht in 4V nu verloopt op de school en wat nodig is voor borging en opschaling. Het is mooi om te zien dat een aantal activiteiten ook dit jaar weer zijn opgepakt binnen het mentoraat. Toch blijkt het ook lastig om activiteiten te borgen en op te schalen naar andere klassen. De belangrijkste factoren hierbij zijn visie mb.t. de rol van de mentoren en de mentorlessen als het gaat om veerkracht, het beschikbaar stellen van extra uren om een goed gezamenlijk mentoraat neer te zetten én het belang van een aanjagende/ faciliterende rol om het traject draaiende te houden.

Traject Goed in je vel zitten als leerling – wat zeggen leerlingen zelf?
In dit traject zijn door leerlingen zelf ideeën ingebracht voor het verbeteren van het welzijn van leerlingen op school. Bij de start van het traject was dus nog niet duidelijk wat het proces ging opleveren. Daarnaast heeft dit traject ook input opgeleverd over leerlingparticipatie op school. De belangrijkste succesfactoren voor leerlingparticipatie waren: het vanaf het begin betrekken van de leerlingen, zorgen voor een ontspannen en informele sfeer, leerlingen in de lead zetten, zeggen wat je doet en doen wat je zegt, resultaten terugkoppelen en leerlingen betrekken bij afronding en vervolg.

Meer weten?